کشته شدن ایمن الظواهری

ادعاهاي استقلال‌طلبانه امارت اسلامی افغانستان

Home Page Gallery تازه ها تصاویر سلایدر

دانلود فایل PDFدانلود فایل WORD


ادعاهاي استقلال‌طلبانه امارت اسلامی افغانستان

صبح روز شنبه هشتم اسد 1401 خورشیدی (30 جولای 2022 میلادی) صدای یک انفجار مهیب شهر کابل را لرزاند. مردم کابل صحبت از گشت زنی یک هواپیمایی بدون سر نشین در فضای هوایی کابل و به خصوص منطقه شیرپور – وزیر اکبر خان داشتند. جوبایدن رئیس جمهور امریکا شام روز دوشنبه اول اگست 2022 میلادی مطابق دهم اسد 1401 خورشیدی در سخنرانی‌اش در قصر سفید با صراحت بیان نمود که:

« روز شنبه نیروهای ایالات متحده به دستور من یک حمله هوایی موفقانه را در کابل ـ افغانستان انجام دادند که در اثر آن امیر القاعده ایمن الظواهری کشته شد.» 

بعد از اعلام جوبایدن در مورد کشته شدن ظواهری سر و صداهای زیادی راه افتاد که حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا خانه ایمن الظواهری را در منطقه شیر پور ـ کابل مورد هدف قرار داده است. اما طالبان بطور قطع در این مورد چیزی نگفتند و خاموشی اختیار نمودند. بعد از سخنرانی جوبایدن در مورد کشته شدن ایمن الظواهری رسانه‌ها بطور وسیع این خبر را پخش نمودند. و به روز سه شنبه حسیبه اتک وال از طریق تلویزیون افغانستان انترنشنل گزارش داد که ایمن الظواهری در مهمان خانه سراج الدین حقانی کشته شده و رئیس دفتر سراج الدین حقانی بازداشت گردیده است. او در ادامه گزارشش گفت که سراج الدین حقانی با یک کاروان کابل را ترک و روانه لوگر گردیده و از آن‌جا به زادگاهش یعنی ولایت پکتیا رفته و مورد استقبال گرم طرفدارانش قرار گرفته است. گرچه کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان زنگ خطری به سراج الدین حقانی است، اما امپریالیزم امریکا هیچ‌گاه نمی‌خواهد که سراج الدین حقانی را به قتل برساند، چون که امریکا به بنیادگرایان تندرو مانند حقانی نیاز دارد.

امپریالیزم امریکا به خوبی آگاه است که سراج الدین حقانی از جمله بنیادگرایان تندرو بوده و مادرش عرب و تبعه امارات متحده عربی است و روابط کاملاً نزدیک به القاعده دارد. او به عنوان معاون مولوی هبت الله جنگ علیه اشغال‌گران امریکایی و متحدینش را از یک پایگاه در ناحیه وزیرستان شمالی رهبری نموده است. با آن هم امپریالیزم امریکا تلاش خواهد نمود تا سراج الدین حقانی را تابع نموده و از وی به عنوان یک مهره در راه اندازی ترور و دهشت در کشورهای چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه استفاده نماید.

کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان بیان‌گر آنست که از یک طرف شبکه استخباراتی امریکایی‌ها در افغانستان حضور دارند و از طرف دیگر نشان‌دهنده یک هم آهنگی میان بخشی از طالبان با امریکایی هاست. طبق اطلاعات درز کرده از درون یونما، در حدود پانزده هزار نیروی نظامی امریکا زیر نام “کمک های بشر دوستانه” در افغانستان فعالیت دارند. 

طالبان تقریباً یک هفته در مورد حمله هواپیمای بدون سر نشین امریکایی‌ها و کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده خموشی اختیار نمودند و بعداً مقامات ارشد طالبان تشکیل جلسه دادند، و به تاریخ 13 / 5 / 1401 خورشیدی  ـ 6 / 1 / 1444 قمری ـ 4 / 8 / 2022 میلادی اعلامیۀ تحت عنوان ” اعلامیه امارت اسلامی در پیوند به ادعای جوبایدن رئیس جمهور امریکا” منتشر نمودند. در این اعلامیه طالبان از حضور ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در افغانستان اظهار بی خبری نمودند. در اعلامیه گفته شده که: «امارت اسلامی از آمدن و سکونت ایمن اظواهری در این‌جا هیچ‌گونه اطلاعی ندارد.»

اطلاعیه از این که ایمن الظواهری چگونه به افغانستان آمده و توسط چه کسی و یا کسانی جا به جا گردیده چیزی نمی‌گوید. موضع‌گیری طالبان به این معناست که شبکه حقانی در جا به جایی ایمن الظواهری در افغانستان دست داشته است. موضع‌گیری طالبان شک و تردیدها را در مورد هم‌آهنگی بخشی از طالبان با نیروهای امریکایی در مورد نشان دادن مقر سکونت ایمن الظواهری به حکم قطعی بدل می‌سازد.

به احتمال قوی در سفر امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان و ملا یعقوب مجاهد وزیر دفاع طالبان در قطر و دیدار شان با نماینده خاص امریکا در قطر رد پای ایمن الظواهری نشانی شده و یک هم آهنگی میان امریکایی‌ها و امیرخان متقی و ملا یعقوب بوجود آمده باشد. در اعلامیه گفته شده است که :

«رهبری امارت اسلامی افغانستان به ارگان های کشفی و استخباراتی دستور داده است که در مورد جنبه های مختلف رویداد متذکره تحقیقات جدی و همه جانبه شان را انجام دهند.» به یقین می توان گفت که این تحقیقات روی کاغذ باقی می ماند. زیرا «ارگان های کشفی و استخباراتی» به خوبی آگاهند که ایمن الظواهری چگونه و توسط چه کسانی به افغانستان آمده است.

در اعلامیه امارت اسلامی روی عملی شدن “توافق‌نامه دوحه” تاکید صورت گرفته است. امریکایی ها نیز روی عملی شدن این توافقنامه و به خصوص دو ماده‌ای که طور سری بین امریکایی‌ها و طالبان صورت گرفته، اصرار می‌ورزند. هر زمانی که طالبان این دو ماده را عملی کنند، امریکایی ها ایشان را به رسمیت خواهد شناخت. ناگفته نماند که این قایم موشک بازی امریکایی‌ها با طالبان به معنای عدم حمایت امریکا از طالبان نیست، بل‌که بطور قطع طالبان را حمایت خواهد نمود.  

ما در همان زمان امضای “توافق‌نامه صلح” میان طالبان و امریکایی‌ها در دوحه با صراحت گفتیم که: امضای”توافق‌نامه صلح” دوحه میان امپریالیزم امریکا و طالبان بیان‌گر صریح تسلیم شدن طالبان به امریکایی هاست. بر علاوه در “توافق‌نامه صلح” دوحه اصلاً روی “پیمان استراتیژیک” و “پیمان امنیتی” و هم چنین روی حضور شبکه‌های قوی استخبارتی نیروهای اشغال‌گر امریکایی در داخل افغانستان هیچ‌گونه تماسی گرفته نشده است. ما در همان زمان گفتیم که عدم صراحت در این مورد به معنای قبول “پیمان امنیتی” و قبول حضور” قوی شبکه های استخبارتی” امریکا در افغانستان است. با تمدید این دو ماده توسط طالبان، امارت اسلامی رسمیت پیدا خواهد نمود.

وقتی جوبایدن در سخنانش با صراحت و اطمینان کامل می‌گوید که « ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان به پناه‌گاه امن دهشت افکنان مبدل شود» به این معناست که “شبکه های استخباراتی” امریکا در داخل کشور قویاً فعالیت دارند و تعهد “پیمان امنیتی” قویاً پا بر جاست.

جوبایدن می‌گوید که «اجازه نخواهد داد که افغانستان به پایگاه امن دهشت افکنان مبدل شود.» با صراحت می‌گوئیم که بیش از چهل سال است که افغانستان به «پایگاه امن دهشت افکنان تبدیل» شده است. چه کسی دهشت افکن تر از امپریالیزم است. تمامی “دهشت افکنان” زیر دست امپریالیزم امریکا آموزش دیده و پرورش یافته و به افغانستان گسیل شده اند. امپریالیزم یعنی جنگ، یعنی ترور و دهشت افکنی.

رقابت میان امپریالیزم امریکا و متحدینش با امپریالیزم روسیه و سوسیال امپریالیزم چین، افغانستان را به پناه‌گاه امن “دهشت افکنان” تبدیل نموده است.

بعد از کودتای هفت ثور 1357 خورشیدی تا امروز تمامی احزاب خرابکار، تروریست و دهشت افکن به شمول القاعده، داعش، احزاب ارتجاعی جهادی و طالب زیر بال و پر امپریالیزم امریکا اعمال خراب‌کارانۀ تروریستی و دهشت افکنی را آموزش دیده و پرورش یافته و به افغانستان گسیل شده اند. امپریالیزم امریکا و متحدینش به خاطر تضعیف حریفان و رقیبان خود (امپریالیزم روسیه و سوسیال امپریالیزم چین) به چنین “دهشت افکنانی” نیاز جدی داشته و دارد. امروز که روسیه امپریالیستی و چین سوسیال امپریالیستی به رقیب جدی و سر سخت امپریالیزم امریکا و متحدینش تبدیل شده اند، نیاز امپریالیزم امریکا به “دهشت افکنان” چند برابر شده است.

امپریالیزم امریکا و متحدینش با حمایت مستقیم و غیر مستقیم از “دهشت افکنان” خواهان ایجاد درد سر بیش‌تری برای روسیه و چین می‌باشند. آن‌ها می‌خواهند در داخل چین، روسیه و به خصوص کشورهای آسیای میانه ناآرامی‌های ایجاد نمایند. این کار غیرممکن است، مگر با حمایت شبکه‌های “دهشت افکن”. بطور قطع امپریالیزم امریکا از “دهشت افکنان” در افغانستان حمایت نموده و این کشور را به پایگاه امن “دهشت افکنی” حسب خواست و نیازش تبدیل خواهد کرد.  از نظر امپریالیزم امریکا “دهشت افکن” کسی است که از وی اطاعت نکرده و طبق دستوراتش عمل نکند.

جوبایدن در سخنانش با صراحت اعلان نمود که: «با کشته شدن ایمن الظواهری عدالت بر قرار شد.»؟؟ از نظر امپریالیزم امریکا تجاوز به یک کشور و اشغال آن کشور و قتل عام مردم بی گناه دهشت افکنی نیست، بل‌که عدالت است. امپریالیزم امریکا و متحدینش 21 سال پیش به هم کاری احزاب ارتجاعی جهادی، ملیشه‌های بدنام، خلقی و پرچمی‌ها به افغانستان تجاوز نمودند و با قتل عام هزاران نفر این کشور را به اشغال خود در آوردند، در ظرف 21 سال حضور نظامی با بمباران کور و راکت‌های دور برد هزاران نفر را کشتند، و میلیون‌ها نفر را زخمی، معلول و آواره نمودند. اینست “عدالت” امپریالیزم. هیچ‌گاه عدالت در جامعه بر قرار نخواهد شد، مگر با براندازی سه کوه.        

در اخیر اعلامیه “امارت اسلامی ” چنین می‌خوانیم:

«این که امریکا بر حریم ما تجاوز نموده و قلمرو افغانستان را نقض کرد، در حقیقت تمام اصول بین المللی را زیر پا و ظلم نمود که ما یکبار دیگر آن را شدیداً محکوم می‌کنیم. در صورت تکرار چنین رویداد که بر خاک افغانستان تجاوز صورت گیرد، مسئولیت هر گونه عواقب آن به دوش امریکا خواهد بود.»

از این که این جمله بندی‌ها چقدر غلطی دارد، چیزی نمی‌گوئیم، زیرا از طالبان بیش‌تر از این توقع نمی‌رود. همین که توانستند چند جمله را سر هم بندی نمایند کار خیلی بزرگی را انجام داده اند. اما با صراحت می‌گوئیم که محکوم نمودن حمله هوایی امریکایی ها به خاک افغانستان و اخطار دادن به امریکایی‌ها در مورد چنین حملاتی فقط ادعای استقلال طلبی کاذب یک رژیم دست نشانده است. بدون شک که تجاوز به حریم هوایی یک کشور، نقض اصول بین المللی است. این را باید با قاطعیت گفت که نقض اصول بین‌المللی خصیصه ذاتی امپریالیست‌ها است.

چندی قبل امپریالیزم امریکا اعلان نمود که از گروه‌های مسلح ضد طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کند. معنای این گفته این است که امریکا از طالبان حمایت می‌نماید. در رابطه با چنین وضعیتی است که امارت اسلامی افغانستان ادعای استقلال طلبانه در می‌آورد و با یک اعلامیه خواهان توقف حملات هوایی و مداخلات امریکا در افغانستان می‌شود. امارت اسلامی به این طریق می‌خواهد نمایش عوام‌فریبانۀ راه اندازد که گویا کشور دارای استقلال سیاسی است!!

سوال این جاست که چرا “سازمان ملل متحد” و حتی چین و روسیه این حمله هوایی را محکوم نکردند؟ آیا طالبان این را نمی‌دانند؟ چرا! طالبان به خوبی می‌دانند که طبق “پیمان امنیتی” امریکایی‌ها با رژیم دست‌نشانده اشرف غنی حریم هوایی افغانستان در اختیار امپریالیزم امریکا قرار دارد، هر آن و لحظه که خواسته باشد می‌تواند در حریم هوایی افغانستان مانور بدهد. از نظر “سازمان ملل متحد” و حتی روسیه و چین حمله هوایی امریکایی‌ها به افغانستان تجاوز به افغانستان و”نقض اصول بین المللی” شمرده نمی‌شود. به همین علت هیچ کشوری این حمله را محکوم نکرده است.

زمانی که طالبان از سوسیال امپریالیزم چین خواستند تا میدان هوایی بگرام را فعال سازند، و سوسیال امپریالیزم چین با رضا و رغبت این کار را کرد و در میدان هوایی بگرام نیروهایش را جا به جا نمود. اما زمانی که امپریالیزم امریکا به سوسیال امپریالیزم چین اخطار داد تا هر چه زودتر میدان هوایی بگرام را ترک کند، سوسیال امپریالیزم چین بلادرنگ میدان هوایی بگرام را ترک نمود. این بدان معناست که افغانستان تحت مستعمره امریکا قرار دارد و استقرار در پایگاهای نظامی افغانستان فقط مربوط به امپریالیزم امریکا است. 

طالبان به خوبی آگاهند که امریکایی‌ها در افغانستان طبق “پیمان استراتیژیک” و “پیمان امنیتی” عمل می‌نمایند و تا زمانی که این پیمان‌ها ملغی نگردد، این تجاوزات و نقض حریم هوایی افغانستان قطع نخواهد شد. روی این ملحوظ است که صدای امریکا با  اطمینان کامل می‌گوید:

« حمله هوایی ایالات متحده در کابل و کشتن الظواهری نشان می‌دهد که ایالات متحده حتا بدون حضور نظامی در افغانستان می‌تواند تهدید علیه منافع امریکا را از بین ببرد.» 

هر گاه بر مبنای ماتریالیزم تاریخی اوضاع افغانستان را تجزیه و تحلیل نمائیم، دقیقاً به این نتیجه می‌رسیم که افغانستان یک کشور مستعمره ـ نیمه فیودالی است و امپریالیزم امریکا می‌خواهد که پلان های شوم امپریالیزم انگلیس را در افغانستان پیاده نماید. امپریالیزم انگلیس هشت دهه افغانستان را زیر مستعمره خود با “توافق‌نامه”های تحمیلی نگه داشت. در مدت هشتاد سال فقط پنج سال ارتش انگلیس در افغانستان حضور داشت و هفتاد و پنج سال دیگر افغانستان طبق “توافق‌نامه”های امیران خائن تحت مستعمره امپریالیزم انگلیس بود. بالا رفتن هزینه اقتصادی امریکا و بحران‌های لاعلاجی که دامن‌گیرش گردیده او را به این نتیجه رساند که باید به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهد. امپریالیزم امریکا به خوبی می‌دانست که بدون حضور نظامی از طریق “پیمان استراتیژیک” و “پیمان امنیتی” می‌تواند افغانستان را به مدت طولانی در چنگال خونین خود نگه دارد و هزینه های اقتصادی اش را به حد اعلا کاهش دهد. بنا به گزارش شپگل نیوز « امریکا مصارف روزانه 320 میلیون دالر را به 40 میلیون دالر در هفته کاهش داده است.»

هر گاه مصارف روزانه را به هفته تبدیل کنیم دیده می‌شود که مصارف هفته وار امریکا در افغانستان دو میلیار و دوصد چهل میلیون دالر (2240000000 دالر) بوده است.

امپریالیزم امریکا با بیرون نمودن نیروهای نظامی‌اش از افغانستان، هزینه اقتصادی‌اش را در هفته، دو میلیارد و دو صد میلیون دالر کاهش داده است. امریکا از این هزینه می‌تواند برای ناآرام ساختن کشورهای منطقه استفاده نماید.   

قایم موشک بازی امریکایی‌ها و امارت اسلامی یک تاکتیک دو جانبه میان امریکایی‌ها و طالبان را نشان می‌دهد تا امارت اسلامی یک رژیم “مشروع” و قابل پذیرش مردم جلوه داده شود.

اعتقاد ما این است که توده‌های ستم‌دیده افغانستان به ماهیت حقیقی امپریالیزم و نوکران دست‌نشانده شان پی برده اند و هرگز فریب این طرفندها را نخواهند خورد.

 

کمیته اتحاد و انسجام نیروهای انقلابی افغانستان

17 / 5 / 1401 خورشیدی

8 / 8 / 2022

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *