#helpHerat #Heratearthquake

عملیات نجات را در تمام نقاط زلزله زده گسترش دهیم!

Home Page Feature Post Home Page Gallery تازه ها تصاویر سلایدر

دریافت PDF

دریافت WORD


به کمک قربانیان زلزله زده ولایت هرات بشتابیم!

عملیات نجات را در تمام نقاط زلزله زده گسترش دهیم!

هفتم اکتوبر ( 15 میزان) مصادف است با آغاز جنگ تجاوزگرانه امپریالیست‌های اشغال‌گر به سردمداری امپریالیزم لجام گسیخته و خون آَشام امریکا و متحدین سفاک ناتویی‌اش که با بهانه‌های متعدد “مبارزه علیه تروریزم”، ” آزادی زنان از قید اسارت طالبان” و ” حقوق بشر”، توانست زمینه‌های خوبی را برای اشغال‌گران سفاک و خون آشام مساعد نماید تا اصطلاح ” مبارزه علیه ترور” را جایگزین “مبارزه علیه جنبش های انقلابی” نمایند. بیست سال جنگ تجاوزگرانه و اشغال افغانستان با استعمال سلاح های کشنده کیمیاوی نه تنها باعث ویرانی و دربه دری روز افزون توده های ستمدیده این دیار گردید بلکه توان توده ها را در مبارزه با آفات و حوادث طبیعی گرفته است و ما نمیتوانیم اثرات ناگوار جنگ تجاوزگرانۀ بیست ساله را در این فاجعه طبیعی نادیده بگیریم و همچنان نمیتوان از تاثیرات آزمایشات اتومی زیرزمینی کشورهای همسایه چشم پوشی کرد.

روز شنبه تاریخ 15 میزان 1402 خورشیدی ( 7 اکتوبر 2023 م.) مرکز زمین‌شناسی آمریکا ( USGS )  و همچنان مرکز  رسمی « بررسی هندسه منظومه شمسی – SSGEOS» حدود 12 زلزله با مقیاس شدت مرکالی اصلاح‌شده شدید (IX) در فاصله کمتر از 9 ساعت را در حوزه جنوب غرب افغانستان که مرکز آن ولسوالی زنده جان ولایت هرات و  یک بار  مرکز آن ولسوالی گلران ولایت هرات شمرده میشود، به ترتیب ذیل ثبت کرده است:

  1. ساعت 11:11 صبح 6.3 درجه
  2. ساعت 11:19 صبح 5.5 درجه
  3. ساعت 11:40 صبح 4.7 درجه
  4. ساعت 11:42 صبح 6.3 درجه
  5. ساعت 12:10 ظهر 5.9 درجه
  6. ساعت 12:36 ظهر 4.6 درجه
  7. ساعت 13:57 بعدازظهر 4.8 درجه
  8. ساعت 14:10 بعدازظهر 4.9 درجه
  9. ساعت 15:57 بعدازظهر 4.3 درجه
  10. ساعت 06:41 شام 6.2 درجه
  11. ساعت 07:07 شام 6.5 درجه
  12. ساعت 07:40 شام 5.9 درجه

که این زمین لرزه ها، خسارات جانی و مالی گسترده ای را به جای گذاشته است که در  گزارشات اولیه امروز  قریه جات نایب رفیع، سیاه آب، وردک‌ها، کرنیل، سربلند، کشکک، چاهک و سنجاب ولسوالی زنده‌جان هرات به کلی تخریب شده است و طبق آمار ریاست حوادث هرات بعضی ازین قریه ها جمعیتی بالغ بر 1100 نفر  داشته که فقط 100 نفر جان سالم به سر برده اند. قریه پروانه هرات نیز  گزارش شده است که یک تالار  با گنجایش یکهزار نفر امروز کاملا ویران گشته و تمام مهمانان تالار زیر آوار شده اند که کشته و زخمی های این حادثه نیز به شفاخانه حوزوی هرات انتقال داده شده اند. ولسوالی‌های غوریان، کرخ، کوهسان و گلران ولایت هرات نیز  دارای خسارات هنگفت جانی و مالی گشته اند اما هنوز آماری در دست نیست. هم‌چنان شدت این زمین لرزه ها به حدی زیاد بوده که ولایات همجوار هرات، بادغیس و فراه را نیز بلعیده و بعضی از مناطق کشور های ترکمنستان و ایران را نیز به لرزه انداخته است.

هرچند آمار کشته شدگان و زخمی های حادثه امروز در ولایت هرات و اینکه چه تعداد از اثر این ویرانی‌های عظیم، مفقودالاثر شده‌اند هنوز در حالت نوسان و تغییر است، اما اخبار و گزارشات رسانه‌ای به صورت لحظه ای آمار را انعکاس می دهند و با انتشار تصاویر متعدد، فیلم برداری از مناطق آسیب‌دیده و تیم‌های امدادرسان، وضعیت نابسامان زلزله‌زدگان امروز را که خبر از یک فاجعه بس عظیم تاریخی (فاجعه قرن) میدهد، پوشش رسانه‌ای داده اند.

بیشتر ساختمان‌هایی که امروز با خاک یکسان گردیده، محل اسکان طبقات متوسط و پائین جامعه اند که در ساخت و ساز آن کمترین توجه به استحکامات انجینیری و رعایت نورم زلزله و سایر وقایع طبیعی نظیر آن در اعمار آنان شده است و اکثریت آنها خانه های ساخته شده از گل و خشت می باشد و باید گفت سر پناه های گلی روستاییان نمیتواند در مقابل حوادث طبیعی محفوظ باشند.

جای دارد که کمک های عاجل برای نجات جان انسان‌هایی که از  یک‌سو  زلزله، داروندار شان‌را گرفته و از سوی دیگر با خزان سرد و  زمستان پیش روی مواجه اند و  اقتصادشان زیرخط فقر رقم خورده است، انجام شود. ناتوانی امارت اسلامی افغانستان بر پیش‌گیری و اطلاع بر وقت باعث گردیده که هم‌چنان شاهد از دست دادن ظرفیت هایی باشیم که زیر صدها منزل رهایشی ویرانه مدفون شده اند.

درباره صفحات تکتونیکی و خطوط گسل زلزله:

شدت زمین لرزه‌های پی‌درپی امروز ولایت هرات به حدی بوده است که به گفته اکثریت باشندگان ولایت هرات همانند انفجار مهیب و با غرش رعدآسا همراه بوده است. ما در تحقیقات زمین شناسی حرکت هایی را بنام صفحات تکتونیکی که سطح زمین را تشکیل می دهند آشنا هستیم. از لحاظ مطالعات زمین شناسی زمین لرزه وقتی رخ می‌دهد که حرکت ناگهانی در امتداد این صفحات صورت بگیرد. بدین ترتیب، شکستگی‌هایی که خطوط گُسل نامیده می‌شوند در محل برخورد این صفحات قرار می‌گیرند. افغانستان به دلیل این‌که یک کشور محاط به خشکه و کوهستانی است بر روی شمار زیادی ازین گسل‌ها قرار دارد که در آن دو صفحه تکتونیکی هند و اوراسیا و دقیقا محل تقاطع و  تطابق این دو صفحه است که در  تصویر  می‌توانید وضاحت آن‌را دریابید. دلیل زمین لرزه در اصل نتیجه فشار برخورد صفحات هند و اوراسیا می‌باشد.

آژانس مدیریت اضطراری فدرال مرکز ثبت زلزله نگاری، بزرگی یکی از مجموع 9 زلزله امروز ولایت هرات را که به حد اعظم  6.5 درجه ریشتر رسیده است، را چنین سنجش نموده است:  این رقم تقریبا معادل 524000 تن ( تی ان تی ) انرژی یا معادل 40 برابر انرژی آزاد شده از بمب اتمی است که در هیروشیمای جاپان پرتاب شده است. دلیل تخریب ویرانگر این زلزله و  پس لرزه های هرات همین مسئله است.

رفقا و تمام نیروهای انقلابی، دوستان، نویسندگان، شعرا، هنرمندان، محصلان و روشنفکران، داکتران، استادان و معلمان، خبرنگاران، کارمندان، زنان و مردان، کارگران و دهقانان

ما ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان قربانیان این آفت طبیعی و آرزوی بهبود سلامتی عاجل برای مجروحان، خود را در غم از دست دادن عزیزان‌مان شریک می دانیم و همدردی عمیق خویش را با مردم زلزله زده ابراز می‌داریم و یادآور می‌شویم که مبارزه انسان با طبیعت جزء لاینفک مبارزه با ارتجاع و امپریالیزم است.  

ما بسیج فشرده همه نیروهای انقلابی در سطح جهان را به کمک بینوایان زلزله زده ولایت هرات خواهانیم و میدانیم که تنها راه نجات انسان‌های ستم‌دیده بر هم زدن نظام های ارتجاعی و فاشیستی و جایگزین آن با حاکمیت های انقلابی دموکراتیک نوین می باشد.

با روی کار آمدن حاکمیت‌های انقلابی دموکراتیک نوین و پیش روی به سوی جامعۀ عاری از استثمار و ستم طبقاتی ، آنگاه خواهیم توانست که مبارزه انسان  با طبیعت را آغاز نموده و بتوانیم به مهار هرچه بیشتر عوامل طبیعی از قبیل زلزله، سیل، سونامی، طوفان و … نائل آییم.

به پیش در راه شگوفائی هرچه بیشتر مقاومت ملی مردمی وانقلابی !

« کمیته اتحاد و انسجام نیروهای انقلابی افغانستان »

15 میزان 1402 خورشیدی ( 7 اکتوبر 2023 میلادی)

www.afghanistanrmy.org  || CUCARF@afghanistanrmy.org || strugglecommittee4@gmail.com ||  youtube.com/@cucarf

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *